rutter
john rutter
John Rutter

John Rutter *1945 (Londen)

De teksten van Rutters liederen, die wij die zingen, geven de indruk – bij  mij tenminste – dat de tekstschrijver/componist een geestelijke is die veel waarde hecht aan de traditionele kerstgewoonten. Toch is dat niet het geval. Hij is volgens sommigen niet eens religieus; anderen beweren dat hij zichzelf niet als bijzonder religieus beschouwt.

Hoe dan ook, hij is geen priester, maar een van de bekendste Engelse componisten van de laatste zestig jaar.

Hij is op 24 september 1945  in Londen geboren, volgde samen met John Taverner de High Gate School en vervolgens studeerde hij muziek aan het Clare College (zie de opdracht van the Clare Benediction). Daar was hij van 1975 tot 1979 dirigent van dat collegekoor.

In 1981 richtte hij The Cambridge Singers op, waarmee hij veel werken uitvoerde en opnam, ook voor zijn eigen platenlabel Collegium Records. Hij woont nog steeds in Cambridge.

Zijn muzikale productiviteit heeft veel te lijden gehad van de ziekte ME (vermoeidheidssyndroom) waaraan hij van 1985 tot 1992 leed.

Zijn oeuvre bestaat vooral uit koormuziek: veel liederen en ‘anthems’, maar ook omvangrijker stukken zoals een Gloria, een Requiem en een Magnificat. De begeleiding bestaat niet uit een simpele piano of een nier erg groot strijkorkest. Hij probeert integendeel met de begeleidende instrumenten zo veel mogelijk te variëren.

Hij was een van de eerste dirigenten die Faurés Requiem in de originele kleine bezetting uitvoerde.

Allerlei muzikale stijlen hebben invloed gehad op zijn werk: Franse, Engelse en Amerikaanse liedtradities, maar ook het gregoriaans en het werk van Bach klinken hier en daar door. Niet iedere muziekcriticus vindt dat overigens een pré.

Voor wie Rutter eens bezig wil zien als dirigent: