Dmitry Bortnianski (1751-1825) was een Oekraïense componist.
Wie de muziekkast van het Oirschots Gemengd Koor opent, ontdekt er een keur aan muziekstijlen:
het Requiem van Mozart en
Cantates van Bach en Telemann;
maar ook
jazz - pop - gospel - musical.
Variatie
Het is een mengeling van religieuze muziek uit alle tijden en wereldlijke muziek uit de renaissance via barok en romantiek naar de moderne tijd.
De dirigent, Maarten Koelink, is van mening dat iedere muziekstijl een zekere moeilijkheidsgraad kent. Er zijn twee soorten muziek: goede en slechte, is zijn opvatting. Het ritmische van de populaire muziek en de close-harmony-samenklanken zijn soms even lastig als een fuga in een cantate van Bach.
Het repertoire van het OGK is dan ook zeer gevarieerd, hoewel een zekere voorkeur voor het meer ernstige werk niet te ontkennen valt.
Bij de uitvoering van elk werk kan een koor groeien, als het de muziek en de interpretatie ervan serieus neemt.
Een greep uit de uitvoeringen:
Mozart: Krönungsmesse
Mozart: Requiem (geluid: klik hier)
Mozart: Motet 'Sancta Maria mater Dei' (geluid: klik hier)
Bach: Kantate BWV nr.39 'Brich dem Hungrigen dein Brot' (geluid: klik hier)
Bach: Motetten en koralen
Fauré: Cantique de Jean Racine (geluid: klik hier)
Mendelssohn: Koraal 'Wachet auf ruft und die Stimme'
Rutter: A Gaelic Blessing (geluid: klik hier)
Brahms: Ich fahr dahin
Bortniansky: Tebe Poem
Bruckner: Locus Iste
Lloyd Webber: delen uit The Phantom of the Opera
Schönberg: delen uit Les Misérables
Zie verder ook de Concerthistorie